De term ‘bulkbelading’ heb je vast wel een keer voorbij zien komen, maar wat betekent het precies? Zoals je weet vervoeren schepen vaak containers waarin producten zitten, daarnaast vervoeren ze olie en gas. Bij bulkgoed heb je het vooral over goederen die niet per stuk worden verpakt en geladen worden in een schip of vrachtwagen. Het gaat bij bulkgoed vooral om goederen die los in het ruim van het schip worden geladen. Deze goederen worden ook los opgeslagen en verwerkt. Heb je wel eens een binnenvaartschip voorbij zien komen met rode bieten en zie je een hoge bult in het ruim van het schip? Dan kun je spreken van bulkbelading en hier wordt door veel bedrijven gebruik van gemaakt. Maar welke soorten bulkbelading zijn er? En hoe wordt dit geladen in het ruim van een schip? In dit artikel gaan we dat uitgebreid behandelen.
Soorten bulkbelading
Bulkgoed wordt ook wel stortgoed genoemd, omdat het letterlijk in een vrachtwagen of schip wordt gestort. Daarbij kun je stortgoed onderverdelen in twee verschillende categorieën. Namelijk, natte bulk en droge bulk. Bij natte bulk spreek je vooral over ruwe olie, olieproducten, vloeibare chemicaliën, plantaardige oliën en wijn. Vaak wordt dit via pijpleidingen naar het schip geladen en wordt het opgeslagen in de tanks van het schip. Dit is een gevaarlijk proces en er zijn ook veel veiligheidsmaatregelen tijdens het laden en lossen van natte bulk.
Daarnaast heb je droge bulk, dit zijn de goederen die je ook daadwerkelijk met het oog kunt bekijken. Zo kun je ijzererts, graan, steenkool, fosfaten en bauxiet allemaal zien als droge bulk en deze worden vervoert door schepen, maar ook door vrachtwagens. In sommige gevallen zie je steenkool ook vervoerd worden met de trein. Een zeeschip heeft soms ook een deellading met droge bulk en dit bestaat uit schroot, cement, gips en suiker.
Natte bulk en droge bulk wordt altijd op het vasteland opgeslagen in silo’s of in tanks.
Bulkbelading goed uitvoeren
Logistiek is vaak een vakgebied met veel stress en alles moet op tijd gebeuren. Als vrachtwagenchauffeur moet je altijd op tijd komen anders zijn de klanten ontevreden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een schipper en deze heeft vaak een drukke planning. Het is daarom van belang dat het laden en lossen snel gebeurt. Vooral met bulkgoed kan het laden en lossen lang duren, echter kan dit proces versneld worden met verschillende producten. Voor het laden van een vrachtwagen heb je positioneerders nodig, maar ook mobiele beladers met wieltjes. Ook zie je het gebruik van airslides vaker terugkomen en deze zijn ideaal voor het beladen van treinen. Ten slotte heb je natuurlijk de beladingsbalg dit is het eindstation in het beladingsproces. Deze zorgt ervoor dat het stortgoed ook goed in het schip of vrachtwagen terecht komt.
Het is van belang dat al deze apparaten van hoge kwaliteit zijn. Op deze manier kan een schip of vrachtwagen snel geladen worden en zijn er geen problemen met de planning. Zoek je een aanbieder voor deze producten? Neem dan eens een kijkje op de website van www.veenstratechnology.nl. Hier hebben ze deze producten en deze zijn allemaal ontworpen door het bedrijf zelf. De kwaliteit ligt dan natuurlijk een stuk hoger, zo kun je zelfs bepaalde apparatuur op maat laten maken. Wil je meer weten over de kosten? Vraag een offerte aan bij de aanbieder, zodat je dat in kaart kunt brengen.
Recente reacties